fredag, februari 01, 2008

When you are downloading through The Pirate Bay you are downloading with Hitler



Jag var bara tvungen att parafrasera en gammal slogan ifrån USA under andra världskriget. För nu visar det sig att en av killarna bakom The pirate bay är en gammal nynazist. Men då har ju Feliz Herngren rätt i sitt uttalande om att de är nazister (iaf en av dem). Jag undrar om killen som skrev bloggen kommer be om ursäkt eller inte, men jag tror inte det för en pirat har alltid rätt.

Men hur hjälper det nynazister om jag tankar ifrån tpb? Jo, enligt en artikel i SVD så drar siten in 19 mille om året i reklam. Fast det förstås de är ju bara ett par hackers i en liten källarlokal som driver tpb för att det är roligt. I mailen som polisen kom över så visar det sig att de skickar pengarna till jungfruöarna för att dels slippa betala skatt (mmmm, härligt med folk som tar samhällsansvar) och dels för att det inte skall synas att de tjänar pengar. I alla fall, så drar de in pengar idag och vem vet vart den slutliga mottagaren blir!?

Men det mest roliga i artikeln är att de har snackat om att ta en månadsavgift för att använda tpb. Då skulle de "Då, menar de, skulle brukarna inte behöva känna sig som bovar och den nya tjänsten skulle generera mer pengar än reklamintäkterna". Och de som står på barrikaderna för nedladdning och säger att "information wants to be free". Sure, bara inte om de tillhandahåller den.

Jag har slutat använda TPB för länge sedan för jag vill inte sponsra dem, men det finns ju ett gäng andra filmfix.se, tankafett.com, newtorrents.info, isohunt.com för att inte nämna alla.

4 Comments:

At 01 februari, 2008 08:49, Anonymous Anonym said...

fimfix vill att du betalar dem reda pengar så du kan bli "vip" och få möjlighet att ladda ner alla torrentar.
De hymlar ju inte som tpb, men kommer nog torska dit rätt rejält om det blir åtal.

 
At 01 februari, 2008 08:53, Anonymous Anonym said...

Du läser ju inte ens förundersökningen. Det är återigen media som väljer att ta APB/IFPIs version av vad som står i mailen. Det finns hur bra sm helst förklaringar till dom drä sakerna som står där, men ingen vill ju lyssna på TPB.

För övrigt - om du inte vills tödja tpb så ska du inte använda tankafett, filmflix, isohunt etc. Alla dom använder TPBs tracker. Men du trodde väl TPB skulle ta betalt för sådant?

 
At 01 februari, 2008 09:10, Anonymous Anonym said...

re:anonym

Klart som fan att jag inte har läst förundersökningen, jag har bättre saker för mig än att läsa 4000 sidor. Jag läser tidningar som jag har förtroende för, varför skulle jag inte lita på tidningar just i det här fallet?

Skicka mig lite länkar på förklaringarna på de drä sakerna, så läser jag dem gärna.

Ang filmfix, tankafett, osv;
jag använder TPBs tracker men de får inte in någon reklam för mig. Kanon, då använder jag den som de vill; gratis! BTW isohunt använder inte bara TPB trackern.

//solietome

 
At 02 februari, 2008 09:57, Anonymous Anonym said...

Filmfix använder inte TPB, vilket trams.
Den som tror att de inte dragit in stålar på annonser är duktigt naiv.

 

Skicka en kommentar

<< Home