fredag, juni 02, 2006

Piratebays vara eller icke vara?

Jag kan inte förstå varför det har blivit en sådan storm runt stängandet av pirate bay. Vad jag opponerar mig emot är att folk anser sig ha rätt till piratkopiering.

Varför går datanördarna man ur huse för att protestera? Eller det gör de visserligen inte, utan de sitter och bloggar, rasar i chattrum, skriver konstiga kommentarer på IDGs nyheter och hackar polisens websajt.

Folk verkar inte förstå att i grunden så finns det en enkel regel, den som tillhandahåller en tjänst bör få ersättning för detta. Om jag väljer att titta på en film eller tanka ner ett album till min MP3 spelare så tar jag del av bolagens tjänst, en tjänst som de har investerat pengar i. Vad vill kidsen egentligen, att alla skall ha rätt att få ta del av vilken tjänst som helst utan att ge något tillbaka när upphovsmännen vill ha pengar?

Folk säger att det är bolagens prissättning som gör att man piratkopierar och därför har rätt att göra detta. Men varför skall jag som konsument kunna ta del av en tjänst och sedan säga att jag gör det för att prissättningen av tjänsten är för dyr. Om kunden anser att ett bolags prissättning är fel, varför har de då rätt att ta del av tjänsten? Den enda rätten som kunden har är att neka att köpa tjänsten. Eller skall staten bestämma hur mycket en tjänst skall kosta? Det hoppas jag inte för det luktar kommunism.

Gör som jag, erkänn att det är fel och moraliskt felaktigt med piratkopiering och fortsätt med det. Men kom inte och snacka om att det är vår rätt att ta del av en tjänst och inte behöva betala för det.

1 Comments:

At 02 juni, 2006 11:15, Blogger Vadå jag bitter said...

Hur kan du sätta ett pris på konst? Förstår du inte att det kulturella utbudet förtrycks om inte kulturen är fri för alla?
Hur kan man kåpyrajta musik? Varför inte kåpyrajta den fria tanken? Jag tänkte tanken först och är därmed upphovsman av tanken?

Information wants to be free!

Death to Ingsoc!

(Detta uttalande står under (C)Copyright 2006, Thomas Inc, publik visning av detta meddelande kommer att åtalas med lagens strängaste straff)

 

Skicka en kommentar

<< Home